History

De Manx is zonder twijfel de meest vreemde Eend in de bijt. Daar waar alle andere bouwpakketten op Citroën 2cv qua vormgeving met hun uitwendige spatborden naadloos aansluiten bij de jaren dertig, lijkt de Manx meer op een hedendaagse roadster of coupé, naargelang de uitvoering.

Het model, waarvan de eerste sporen rond 1994 liggen, is helaas nooit echt aangeslagen en in 2000 werd de laatste Manx kit op 2 CV basis verkocht.

Waarom zou je een Manx kiezen?

Uiteraard omdat je 2cv-liefhebber bent. Het blijft een eenvoudige en bekende techniek waaraan makkelijk te sleutelen valt.

Wat is er dan zoal te vinden op die 2CV-kitcar-markt?
Bekend zijn natuurlijk de Lomax (ook van Engelse origine), de Patron (een Belgische variant), de Burton (uit Nederland) en nog enkele eerder zeldzame bolides zoals de Charon, de Voglietta, de Falcon en wellicht nog enkele zeldzame andere.
Geef toe: je hebt zelf wellicht nog nooit van de Manx gehoord.

Hoewel de constructeur Brits is, kwam de Manx naar het continent via een klein bedrijfje, Poly kit Cars uit Hoeven (Nederland), dat verschillende mallen had om op basis van een VW-kever een polyester kitcar te realiseren. Maar omdat de interesse voor een kitcar op keverbasis zeer gering werd, is dit bedrijfje in 1996 de Manx op basis van een 2CV gaan importeren.
De eigenaar bouwde eerst een blauwe MX1, die ondertussen ergens in Friesland staat en toen bestelde men de kit van de rode MX3.
Maar toen stopte Poly kit Cars ermee omdat de onderdelen vanuit Engeland zeer slecht geleverd werden, waardoor potentiële klanten afhaakten.

Het Manx-project in Engeland is uiteindelijk in 2000 gestopt en de mallen zijn diverse malen van eigenaar gewisseld zonder dat er iets is geproduceerd.

Maar de geschiedenis van deze kit is daarmee niet afgelopen. De Engelse firma bouwde later de Vario, op technische basis van de Fiat Uno met een eigen onderstel. Meer info op www.Feredaycars.co.uk/vario/
En waarom dan toch maar voor een Manx kiezen?

De Manx is misschien niet de spectaculairste of de allermooiste, maar voor wie het wil zien is dit “lelijke eendje” een mooie zwaan.
Overigens is het een zéér exclusief ding (en helemaal niet duur in aankoop of gebruik) en tevens één van de gebruiksvriendelijkste kits op 2CV die ik ken. Grote koffer, echte deuren, zeer flexibel (cabrio, hardtop, targa, pick-up... all in one!)

De Manx heeft een grote voorruit waardoor het rijden comfortabel is. De zitplaatsen in de Manx zijn net zo breed als in de 2CV. In een Lomax of Patron is deze ruimte veel smaller. Ook in de kofferruimte van de Manx is veel meer ruimte.
Technisch

Ontwerp: Jim Clark
Het idee achter de MANX was om met zoveel mogelijk bestaande onderdelen van oudere (sloop)auto's én een donor onderstel van een 2CV, een Kitcar te bouwen.

Kijkje onder de motorkap De Manx is iets zwaarder dan een andere 2 CV Kitcar maar daardoor wel stijver en steviger.

Volgende onderdelen zitten in de Manx:

Voorlampen : VW sirocco
Voorruit : Fiat Cinqucento
Achterlichten : Fiat Ritmo
Knipperlichten voor : Austin Allegro
Ruitenwisser + sloten : Fiat Panda
Binnenspiegel : Volvo 440
Stoelen : Suzuki Swift
Dashboard : Ford Fiesta mk1
Binnen spatbord voor : 2CV Mehari
Velgen : Citroen GSA + orginele wieldoppen
Bandenmaat : Michelin XZX 145 RS 15
Ontsteking : Elektronisch

Overige gegevens

Gewicht : 585 kg
Body/ carosserie : polyester met gelcoat laklaag
Aantal deuren : twee
Topsnelheid : 130+ km/h